zondag 7 juni 2009

Ding #4 en #5: RSS


Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met RSS. Van alle web 2.0 toepassingen die ik gebruik -en dat zijn er best wat, kwam ik tijdens de eindredactie van de 23-archiefdingen achter- gebruik ik RSS het langste. Eerst met Internet Explorer, toen met Google Reader gecombineerd met iGoogle, en nu dan in Netvibes. Ik heb er, met name voor het innovatieoverleg binnen mijn project, al heel veel aan gehad. Het is een mooi instrument om nieuws en trends relatief eenvoudig te kunnen volgen. Maar eerlijk gezegd kan ik er mijn draai niet echt goed bij vinden, en het aantal sites dat ik volg via RSS is dan ook redelijk beperkt vergeleken met de mensen om mij heen.

RSS geeft mij een beetje hetzelfde gevoel als een almaar volstromende mailbox: je weet dat je er naar wilt (of moet) kijken, maar het ontbreekt je geregeld aan tijd. Gevolg: als je na drie dagen niet checken weer in je Reader komt, dan grijnzen de werkelijk honderden 'ongelezen berichten', je in vette fonts misprijzend aan. Wat vervolgens weer een schuldgevoel veroorzaakt en het gevoel gigantisch achter te lopen. Het vereist - net als bij mailboxmanagement- beslist discipline om het bij te houden, met name in tijden dat het zowel privé als op het werk druk en hectisch is. En die discipline kan ik helaas niet altijd opbrengen..

Om die reden vond ik iGoogle al prettiger om mee te werken dan Google Reader. Die laatste ziet er namelijk ook nog eens letterlijk uit als een mailbox. En omdat ik iGoogle als startpagina heb ingesteld, kom ik er per dag toch al regelmatig. Even snel de verschillende tabs langslopen en scannen ging daarmee iets natuurlijker. Eén weetje: Bij iGoogle wordt een maximaal aantal berichten getoond (meestal 3) en als er nieuwe berichten zijn dan worden de oude vervangen, gelezen of niet. Dat heeft als voordeel dat je nooit ontmoedigd kan worden door grote hoeveelheden ongelezen berichten, maar als nadeel dat je zomaar relevante berichten kunt missen. Nu ik met Netvibes werk, zie ik 'best of both worlds': een prettige startpagina lay out, maar de ongelezen berichten blijven wel in de reader staan. Ik heb inmiddels bijna al mijn feeds omgezet.

Toch is helaas ook Netvibes niet feilloos, althans niet onder Firefox: ik heb gemerkt dat het aantal ongelezen berichten op een tab pas wordt weergegeven als je de tab hebt aangeklikt. Dat is niet handig! Ik wil als ik op de homepage van Netvibes ben zien dat er op mijn tab met 23-Archiefdingencollega's iets gewijzigd is.

Ondanks de geschetste ongemakken vind ik RSS een zeer handig hulpmiddel om op de hoogte te blijven van nieuws over uiteenlopende onderwerpen. Voor mij zijn dat vooral internet- en marketingontwikkelingen, (regionaal) nieuws, muziek en de verschillende weblogs van collega's en andere goeroes. Een deel van mijn feeds wordt overigens zoetjes aan vervangen door Twitterfeeds. Dat werkt voor mij om een onduidelijke reden een stuk prettiger (meer daarover bij Ding #13).

Ik zie grote kansen voor de toepassing van RSS binnen het Nationaal Archief. Als oud-communicatievrouw denk ik dat het goed is om verschillende kanalen naast elkaar in te zetten om (potentiële) bezoekers attent te maken op nieuws vanuit het NA: zoveel mensen, zoveel smaken, en iedereen kan dan kiezen wat het beste bij hem of haar past. Dus zowel een digitale nieuwsbrief, als RSS, als Twitter. En zelfs een mobiele app voor de iPhone, waarbij je het laatste nieuws kunt bekijken. En dit alles bij voorkeur gesplitst naar onderwerp, zodat mensen zich heel specifiek kunnen aanmelden voor datgene wat ze interesseert. De techniek is volgens mij niet zo ingewikkeld: het komt in dit geval vooral aan op de mensen die het moeten gaan opzetten- en bijhouden. Ik hoop dat die door dit 23-Archiefdingenprogramma voldoende geïnspireerd raken om hier verder over na te denken en mee aan de slag te gaan!

3 opmerkingen:

Luud de Brouwer zei

Da´s gek. Ik zie in mijn netvibes per tabblad precies hoeveel ongelezen feeds ik daar inheb staan en ook in elke venster binnen zo´n tab.
Ik laat er standaard 3 tonen, dan blijft het scrollen tenminste enigszins beperkt :-)
De informatieoverload is soms inderdaad overweldigend...

23 Dingen zei

Klopt wat die tabjes betreft, zoals Luud zegt. Experimenteer even wat met de instellingen.
Ook voor mij is het lezen van RSS feeds soms een enorme klus. Wat je wel moet durven doen is een regelmatige schoonmaak houden onder je abonnementen. Sites die al een paar weken geen nieuws produceren? Weg ermee, je miste ze toch al niet. Sites die kopieergedrag vertonen? niet handig. Gaandeweg leer je wel welke blogs het primaire nieuws verzorgen en de interessantste meningen verkondigen.

Het fijne van RSS vind ik wel dat die 'leesdruk' gewoon bij jezelf ligt en dat je straffeloos op 'Alles gelezen' kunt zetten.

Pfew - vind het trouwens wel lastig om witte tekst op zwarte achtergrond te lezen: Koppijn! :-)

Petra1010 zei

@23dingen: ja, dat opschonen doe ik regelmatig. Zowel weggooien als nieuwe toevoegen. Het is inderdaad een druk die je jezelf oplegt, en hangt een beetje samen met de drang om 'overal' van op de hoogte te zijn. Die is overigens ook de ene week sterker dan de ander. :)
Ik zal de letterkleur aanpassen btw.

@Luud @23dingen: ik zal eens kijken, misschien is het een linuxdingetje, want ik zie bij de instellingen zo snel niet iets waar ik het mee aan zou kunnen passen. Het gekke is dat ie wel telt, maar dat kennelijk pas 'activeert' als ik de betreffende tab aanklik. Zal donderdag in DH eens kijken of ie het op Windows ook doet.