dinsdag 17 april 2012

Hoofdruimte voor onderweg


Nieuwsgierig naar meditatie, maar nog nooit een leuke manier gevonden om het een keer te proberen? Of heb je het idee dat meditatie bedoeld is voor zweverige vegetariërs of boeddhisten maar niet voor jou? Dan kan deze app daar misschien verandering in brengen. Ik las een korte recensie over Headspace  en de app Headspace on-the go, en hoewel ik -met wisselend succes- al een aantal jaren mediteer, werd ik wel nieuwsgierig.  Ik heb de (gratis) app geïnstalleerd en gisteravond uitgeprobeerd. En hij stelde zeker niet teleur. 


10 dagen startprogramma
Naast een mooie vormgeving en kekke filmpjes is er over de opbouw van het programma goed nagedacht. Voordat je begint met je eerste meditatie krijg je een filmpje te zien. In dit filmpje, geïllustreerd met leuke animaties, wordt kort uitgelegd wat meditatie nou precies is en wat je er ongeveer van kunt verwachten. Vervolgens start je met een soort introductieprogramma. Dit bestaat uit 10 dagen 10 minuten mediteren met een geleide meditatie. Iemand praat je door de meditatie heen en vertelt je wat te doen en waar je je op kunt concentreren. 


Iedere dag iets anders
Vooralsnog ga ik vanavond les 2 volgen- ik kan jullie over 8 dagen dus pas vertellen hoe de rest van het programma daadwerkelijk is en of het de moeite waard is. Volgens Andy uit het introductiefilmpje heb je na die10 dagen introductie de mogelijkheid om zelf meditaties te kiezen, op basis van wat je wilt bereiken: meer ontspanning, helder hoofd, meer focus en concentratie. De app bevat 365 verschillende geleide meditaties, dus als je wilt kun je elke dag een andere kiezen. Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om via sociale media je vorderingen te delen- al vraag ik me af of veel mensen dat zullen doen. 


4 opmerkingen:

Sonnetje zei

Dank voor deze tip! Nu nog de tijd vinden voor les 2....

Petra1010 zei

@sonnetje: Graag gedaan. Enne... 10 minuten op een dag, dat moet toch lukken? Desnoods in de bus/ trein of voor het slapen gaan. :)

Sonnetje zei

vanmiddag op de boot dan maar? Ook gisteravond is het niet gelukt. Viel te snel in slaap ;-)

Petra1010 zei

Dat is voor jou op zich alleen maar een goed teken volgens mij, dat je snel in slaap valt... ;)