vrijdag 16 maart 2012

To mingly or not to mingly

Een tijdje geleden las ik op Lifehacker een artikel over Mingly, een nieuwe benadering van relatiebeheer. Aangezien ik nog steeds op zoek was naar een werkbaar en praktisch relatiebeheersysteem werd ik direct getriggerd. Mingly is namelijk een (gratis) online relatiebeheersysteem, volledig gebaseerd op je sociale netwerken. Dat leek mij nog eens een handige benadering, aangezien in de praktijk al mijn zakelijke en privécontacten toch in een van deze netwerken te vinden zijn. Ik heb inmiddels een klein maandje proefgedraaid en heb het gevoel dat ik er nog wat langer mee moet werken om er een eindoordeel over te vellen. Mijn eerste oordeel is positief: maar er moet nog wel wat verbeterd worden voordat het een volwaardig relatiebeheersysteem is.   
Mingly werkt op zich heel eenvoudig: Nadat je een account hebt aangemaakt leg je koppelingen met je Linkedin-, Facebook en Gmailcontactboek aan. Mingly importeert dan de eerste keer alle contacten en   maakt een soort contactkaarten aan, waarbij -heel handig- de verschillende accounts die hij herkent op een kaart worden samengevoegd. Ieder contact dat je daarna aan een van de netwerken toevoegt, wordt ook automatisch aan Mingly toegevoegd. In de contactkaarten kun je zelf aanvullende informatie kwijt over het betreffende contact en je kunt hem of haar aan een of meerdere groepen toevoegen. Je kunt ook een reminder toevoegen voor het leggen van een volgend contact.

Mingly verzamelt op de contactpagina alle laatste updates uit de verschillende netwerken. Dat is natuurlijk erg handig als je iemand na lange tijd weer wilt contacten: je kunt eenvoudig zien waar iemand mee bezig is en daarop inhaken in het leggen van contacten. Bovendien worden belangrijke updates (verjaardagen, berichten) netjes op je dashboard weergegeven, zodat je daar direct op in kunt haken.  

Je kunt je Mingly-informatie op dit moment via twee manieren benaderen. Uiteraard via de website zelf en daarnaast via een (beta) plugin voor je Gmailpagina. Dat vind ik zelf nog niet helemaal ideaal: ik zou er liever een mobiele en desktopapp voor zien. Je kunt reminders instellen die je per mail ontvangt, maar je moet nu toch bewust naar een webpagina (mingly of gmail) toe om je dashboard en contacten te zien. Dat zijn we in het app-tijdperk niet meer gewend. (grappig hoe snel je daaraan went trouwens, leuk onderwerp voor een andere blogpost)

Daarnaast kent Mingly ook nog wel wat andere nadelen: 
  • De herkenning van de verschillende accounts van een persoon loopt nog niet vlekkeloos. Accounts met een nickname herkent hij niet en moet je handmatig toevoegen. Dat is op zich natuurlijk wel  logisch, maar ook onhandig; 
  • Je kunt mensen een bericht sturen vanaf de Mingly-pagina, maar je kunt geen groepen tegelijk berichten. Je kunt ook geen selecties (of groepen) als .csv bestand of iets dergelijks downloaden om dat vanuit een andere applicatie te doen of de applicatie koppelen aan een nieuwsbriefmanager. Het fungeert dus wat mij betreft nog niet niet als een volwaardig CRM; 
  • De functie van berichten op het dashboard mag van mij nog wel wat uitgebreider: als mensen een andere baan of opdracht hebben bijvoorbeeld, dat zou ik graag in het dashboard zien. 
Mingly is nu nog in beta en ik denk dat als er aanvullingen en verbeteringen komen zoals ik hierboven omschrijf, het echt in een behoefte kan voorzien- althans voor mij. Dan wil ik er zelfs wel voor betalen... 
tenzij er al meer van dergelijke applicaties zijn. Ik ken ze niet- maar jij misschien wel? 



1 opmerking:

Christian zei

Had je een Android-mobiel gehad, dan had je dit gemak al ervaren. ;-) Voor mezelf vind ik het wel een van de handigste opties van dat ding, dat al die verschillende contacten, vrienden, volgers en wat dan ook aan elkaar kunnen worden gekoppeld.

Dat het mobiel gaat, is toch wel een vereiste tegenwoordig...