maandag 5 maart 2012

Terug naar (sport) school..

Ik heb het drie jaar geleden echt afgezworen: sporten in zo'n bedompte sportschool. Ik wilde liever buiten (hardlopen, zeilen) of in teamverband (badminton) sporten en naar een èchte yogaklas. Maar mijn lichaam dacht daar kennelijk anders over. Dus vanavond meld ik mij met frisse tegenzin weer bij Lifefit
Het is helemaal niet erg dat ik een dagje ouder word. Of dat onhandigheid en stomme ongelukjes kennelijk in de familie zitten. Maar de afgelopen maanden was er duidelijk een stijgende lijn in het aantal blessures en blessuretjes te bespeuren. Het dieptepunt bereikte ik twee weken geleden toen ik tijdens het opnieuw opbouwen van mijn hardlooproutine bij een eenvoudig stoepje een scherpe pijn in mijn kuit voelde en meteen niet meer verder kon. Zweepslag. Letterlijk halverwege mijn hardloopronde, dus verder van huis kon niet. Daar strompelde ik dan bij een snijdende noordenwind en 5 graden in mijn hardloopkloffie. Daaaag flexwerkplek, daaaaag yogaklas. Snotterend op de bank met mijn voetje omhoog, dat was alles wat lukte. Gelukkig was het werktechnisch gezien even rustig. 

In mijn achterhoofd wist ik eigenlijk al een tijdje wat me te doen stond. Hoe saai, ongezellig en routinematig ik fitness en zo'n cardiocircuit ook vind, het helpt me wel om de verschillende spieren in mijn lijf te verstevigen- en stevig te houden en daarmee de kans op blessures te verminderen Ik heb vorige week dus maar spijkers met koppen geslagen, me aangemeld bij de sportschool en voor vanavond meteen een afspraak gepland met zo'n personal coach. Niet te verwarren met een personal trainer: deze jongeman gaat mij als het goed is een passend trainingsprogramma aansmeren, maar niet de hele tijd motiverend naast me staan schreeuwen. En da's maar goed ook, want daar word ik alleen maar zenuwachtig van.

Wat ik dan wel weer aardig vind: ik ga vanavond ook kennismaken met het Fitlinxx- systeem. Dat werd drie jaar geleden, toen ik afscheid nam van de sportschool, net ingevoerd. Dat systeem schijnt je per apparaat precies te vertellen wat je moet doen, hoe vaak, hoe zwaar en of je het goed doet. Want nadenken en sporten samen... tja. ;)  Maar ik ben erg benieuwd hoe het werkt. En vooral: zou daar ook al een iPhone- app voor bestaan?

Geen opmerkingen: