dinsdag 13 maart 2012

Als dit, dan dat

Er gaan dagen voorbij dat mijn (rss) Reeder me allerhande handige, nuttige, interessante en wetenswaardige berichten voorschotelt zonder dat ik er direct veel mee kan. Zo niet vandaag. In een leuk en lezenswaardig artikel op Frankwatching werd ik gewezen op een tool die volgens mij het leven een stuk handiger kan maken: Ifttt.

Deze rare afkorting staat voor 'if this, then that'. Voor diegenen die dit principe niet kennen: het is in computertaal de manier waarop je 'gebeurtenissen' programmeert. Vaak komt er ook nog een 'else' achteraan. Je herkent het misschien van de regels die je via een wizard in kunt stellen in je Outlook: als je een bericht krijgt van meneer x of over onderwerp y ('if this'), dan mag het direct naar de prullenbak of een apart mapje doorgeplaatst. ('then that').

Met de ifttt-tool kun je verschillende (online) toepassingen op die manier eenvoudig aan elkaar koppelen. Als je je verschillende accounts invoert, dan kun je daar zelf regels voor bedenken. Bijvoorbeeld: ik wil dat elke Facebook-update wordt toegevoegd aan mijn Linkedin-account. (ik zou niet weten waarom je dat zou willen maar hey: het is een voorbeeld) In het originele artikel staan voldoende originele en toepasbare voorbeelden, dus ik zal er hier niet verder over uitweiden. Lees vooral het artikel als het je interessant lijkt.

Ik heb wel een paar handige dingen tussen mijn rss- reader en Evernote/ Pinterest in gedachten die Reeder niet standaard biedt, dus ik ga de komende dagen een beetje experimenteren met deze tool. Als er hele rare dingen gebeuren de komende dagen in één van mijn sociale profielen, dan weten jullie dus hoe dat komt. ;)

Geen opmerkingen: