vrijdag 14 augustus 2009

#12 Spelen in de zandbak van de 23-Archiefdingen wiki



Pfoeh! Ik heb mijn eerste wiki-entry ever geschreven. Het ging om de oefening, dus ik heb een stukje tekst getypt over mijn iPhone (tja,je moet wat). Wat vond ik ervan?

Mijn gedachte-impressies:
'Wat staan er nog weinig entries in! Daar heb ik helaas niet zoveel inspiratie aan.'
'Waar moet ik het over gaan hebben? Ik heb echt geen idee...eh.... writersblock...sh*t. Mijn telefoon gaat... ow, misschien is dat wat?'
'Ah, een vertrouwde invoeromgeving: een wysiwyg-editor met bekende knoppen. Het is net alsof je een blogpost aan het schrijven bent.'
'Zo, even snel een stukje tekst typen over mijn telefoon en alles wat daarbij hoort. Dat is snel geregeld.'
'Verwijzingen aanbrengen naar andere entries.. o nee, die zijn er natuurlijk nog niet.Moet ik dan zelf al die entries gaan typen? Met weer verwijzingen naar weer andere entries? Dan ben ik straks 3 dagen bezig met het maken van een complete wiki over smartphones en apps. Ik beperk me dan maar tot verwijzingen naar andere sites. Wikipedia bijvoorbeeld.'
'Poeh, zelfs het aanbrengen van zoveel verwijzingen kost veel tijd zeg.'
'Nog even een leuk YouTube-filmpje erbij, tags aanbrengen... Kind kan de was doen.'
'Zo, save. O wacht, vergeten te ondertekenen.Dan maar even editen. Werkt ook erg intuitief.'

Concluderend: de wikiapplicatie (althans, die van PBWorks, maar ik gok anderen net zo) werkt erg eenvoudig en bekend. Het opzetten van een goede wiki, met veel doorverwijzingen kost wel verschrikkelijk veel werk. Als je een wiki op een structurele manier wilt ontwikkelen, dan moet je daar serieus en dedicated tijd voor inruimen, in ieder geval om de basis neer te zetten. Ik krijg met terugwerkende kracht zeer veel respect voor Tom Cobbaert, die de Archiefwiki heeft opgetuigd.

1 opmerking:

23 Dingen zei

Hihi, leuk die gedachtenkronkels van je :-)
Als je eens wil kijken naar een goed gevulde speeltuinwiki, moet je maar eens naar de 23dingen wiki gaan. Maar wees gewaarschuwd, de ordening is ver te zoeken.

Ook de 23AD wiki had in den beginne geen mappenstructuur, die is er pas later bijgekomen. Doe je dat niet, dan is het idd snel een chaos.
Dank je voor je bijdrage!