vrijdag 14 augustus 2009

#11 Ontdek wiki’s en hoe archieven ze kunnen toepassen



Wiki's... Ik kom regelmatig op Wikipedia terecht als gebruiker, op zoek naar informatie. Ik geloof erg in wiki's als instrument om op een laagdrempelige manier kennis te bundelen en over te dragen, en ik geloof ook erg in 'wisdom of the crowds'. Hoewel volgens sommigen het wikiprincipe hier dan weer niets mee te maken heeft...

Hoewel ik dus een warm pleitbezorger ben voor het gebruik van wiki's binnen organisaties, beroepsgroepen of rondom specifieke onderwerpen- ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een bijdrage aan een wiki heb geleverd. Zelfs aan de wiki die we binnen mijn project (NA4all) gebruiken heb ik nog nooit een letter meegeschreven- hoewel dat misschien ook logisch is: het is een wiki, gericht op de verschillende soorten softwareinstallaties op de proefomgeving - en daar doe ik als projectmanager bijzonder weinig aan.

Ik weet dat ik in Ding #12 met de billen bloot moet en er in de 'zandbak' toch aan moet geloven. Waarom ik er zoveel moeite mee heb? Ik denk omdat ik het idee heb dat ik niet over enige specifieke kennis beschik die ik kan bijdragen aan een wiki. Ik heb geen liefhebberijen en hobby's waar ik zoveel data bij verzamel, of kennis over heb, dat ik daar een zinnige bijdrage over denk te kunnen leveren in wat voor wiki dan ook. Zakelijk gezien misschien nog wel, vanuit mijn project, of een wiki 'webvaardigheden voor beginners', of vanuit marketing- of communicatieoogpunt- maar daar is het tot op heden nog niet van gekomen.

Ik zie voor wiki's, naast kennisdeling met collega's binnen het NA en binnen het archievenveld, overigens ook een belangrijke rol weggelegd in het bieden van contextinformatie aan klanten- en de mogelijkheid om klanten te laten participeren om onze informatie verder te verrijken met hun eigen kennis. In een aantal gevallen kunnen wiki's volgens mij ook goed gebruikt worden om de collectie nader te ontsluiten. De voorbeelden die in dit Ding worden genoemd zijn goede inspiratiebronnen daarvoor. Maar ook hiervoor geldt: het opzetten kost misschien geen/ weinig geld en kan veel opleveren, maar er is wel een duidelijke visie en investering nodig in de vorm van menskracht om een en ander op te zetten en tot een succes te maken.

1 opmerking:

23 Dingen zei

Ik denk dat de participanten aan de wiki ook echt met elkaar moeten afspreken om er ook ALLES in te loggen wat van belang is voor een project. Maurice kan je daar vast meer over vertellen.
Ik heb ooit eens iemand op eem bibliotheekcongres horen spreken over wikiwerken bij IBM. Dat alle (relevante) medewerkers verplicht zijn om bij te dragen in de wiki. Je werkt daar immers en dus moet iedereen van jouw kennis gebruik kunnen maken. Verzaak je, dan zal je dat merken in beloning of bij je functioneringsgesprek! Wel streng he? Maar kennelijk werkt het daar wel goed en vind iedereen deze manier van samenwerking profijtelijk.

Zou zoiets ook in onze non-profit werken?