dinsdag 28 juli 2009

#10 Social tagging en Delicious



Ik ben geen fanatieke tagger, en zeker geen sociale tagger. Op fotosites als Flickr ben ik tagtechnisch een 'lurker' (behalve als het om ontsluiten van mijn eigen foto's gaat), tagging games zijn aan mij niet besteed en mijn Delicious-account gebruik ik ook vooral voor privédoeleinden. Het bekijken van bookmarks van anderen (uit een Delicious-account) doe ik uitsluitend toevalligerwijs op websites waar dit in de linker-of rechtermarge staat aangegeven, zoals bijvoorbeeld ons NA4all-weblog of de archief 2.0 ningsite. Voor mij werkt de 'gelezen' functie in Twitter, samen met RSS een stuk beter.

Toekennen van tags aan mijn 'eigen' materialen doe ik overigens wel: ik gebruik het vooral voor mijn foto's, bookmarks (delicious) en mijn to do lijst. Voor dit laatste gebruik ik namelijk Remember the Milk, een to do lijst die je volledig kan sorteren op zelf aangemaakte tags. Erg handig als je de Getting Things Done-methode hanteert.

Ik gebruik 'social tagging' wel binnen mijn project. Op regelmatige basis hebben we binnen het project 'innovatiesessies': bijeenkomsten met een groep mensen, waarbij we de ontwikkelingen op internet en binnen de culturele erfgoedsector toetsen aan het project waar we mee bezig zijn: zijn we nog steeds op de goede weg, of moeten we zaken aan gaan passen? Om de ontwikkelingen te monitoren en te delen, gebruiken we de labels 'NA4all' en 'innovatiesessie' om relevante artikelen die we tegenkomen, te bookmarken. Ik kan mij voorstellen dat dit binnen het Nationaal Archief (maar ook in andere organisaties) breder ingezet kan worden, om zo kennis met elkaar te delen. Daarop doordenkend kan ik me ook nog voorstellen dat je ook breder een NA-account inzet, waarmee je tags kunt delen met het archievenveld of zelfs met (bepaalde groepen) klanten of relaties.

4 opmerkingen:

papercut zei

Ha! Weer wat geleerd. En ik maar denken dat 'Remember the milk' een simpel to do-lijstje was!

Omdat ik geen blackberry of iphone heb ben ik de hele dag in de weer met mailtjes met reminders naar mezelf te sturen (van werk naar huis en andersom). Dat kan nu dus meteen naar de remember the milk-inbox, dat was nieuw voor mij.

Thuis gebruik ik graag 'Things', http://culturedcode.com/things/ maar omdat ik dat alleen op die computer kan gebruiken is dat niet ideaal. Dat wordt anders als ik diezelfde things op een iphone kan syncen, (maar op die phone moet ik nog even wachten). In de tussentijd ga ik nog even verder in de Milk.

Buiten in dit soort lijstjes, waar ik echt gek op ben, ben ik ontzettend lui én inconsequent met taggen trouwens.

23 Dingen zei

En waar zijn de tags bij jouw zeer lezenswaardige bijdragen? ;-)
Die maken het later wel zo makkelijk om je gedachten over een onderwerp bij elkaar te rapen (zo vond ik trouwens ook de stukken over API's van Bob Coret - hij had alles keurig gelabeld).
Goeie tip van Remember the milk!

mvddatwork zei

@papercut Ja "Things" is geweldig als je een Mac en/of een iPhone hebt! Je blijft hier leren, "Remember the Milk was voor mij ook nieuw maar ziet er goed uit, nu weet ik hoe Petra zo georganiseerd is....

Petra1010 zei

@23 Dingen Oeps... het was kennelijk een beetje afraffelklusje. Ik zal er keurig een paar tags aan toekennen, normaal doe ik dat ook wel braaf. (of althans, ik probeer eraan te denken)

@mvddatwork schijn bedriegt hoor.. ! ;)