vrijdag 17 juli 2009

#8 Online kantoortoepassingen en andere tools


Ha! Dit is een nou zo'n web 2.0 toepassing waar ik bijzonder gelukkig van word. Ik gebruik Google docs al een tijdje. In eerste instantie vooral om documenten met mijzelf te delen - lees: er vanaf alle verschillende computers bij te kunnen. Bij mij loopt werk en privé al een aantal jaren door elkaar heen- tegenwoordig wordt dat zo mooi 'het nieuwe werken' genoemd. Ik doe veel werkgerelateerde zaken op andere plekken dan in mijn kantoor en ja, soms doe ik ook privézaken juist op mijn kantoor. Vroeger mailde ik dan altijd mijn documenten heen en weer van mijn Gmailadres naar mijn na-adres en andersom- maar handig is anders. Tot ik dus Google docs ontdekte.

Dat Google docs meer is dan online documentenopslag voor jezelf, dat ontdekte ik in de samenwerking met de andere leden van de Archief 2.0 'denktank' (waaronder Christian, Luud, Tim, Ingmar en Chido) , eerst rondom de Archief 2.0 studiedag, en vervolgens rondom de ArchiefWiki en natuurlijk de tot standkoming van deze cursus. Ik kwam er toen achter dat de kracht van Google docs (en van (groeps-)chat en van de discussiegroepen) vooral zit in de samenwerkingsmogelijkheden die het biedt. Het maakt niet uit waar je bent of wanneer je tijd hebt (nou ja, bij een chat wel natuurlijk), je kunt altijd je bijdrage leveren, de bijdragen van anderen bekijken en met elkaar in gesprek gaan. Voor mij een ideale manier van werken, zeker in dit soort niet-werkgerelateerde (nou ja...) projecten. Vooral de combinatie chatten in een document, die Rob mij een tijdje geleden leerde, is waanzinnig.

Helaas werkt de integratie met de Microsoft desktop applicaties en de NA-huisstijl nog niet zo goed. Dat is jammer, want ik denk dat deze geintegreerde manier van (samen) werken ook binnen een organisatie efficient zou kunnen zijn. Ik heb bij Microsoft op Schiphol gezien hoe zij dat doen, in een Microsoft bedrijfsomgeving (ook gekoppeld met agenda, telefooncentrale, etc) , en een mooiere manier om gebruik te maken van toegepaste ICT- en internettechniek is er volgens mij niet. Helaas blijven het natuurlijk slechts hulpmiddelen: als de mensen die ermee moeten werken er het nut niet van inzien, er huiverig voor zijn of niet weten hoe het werkt, dan houdt alles snel op.

4 opmerkingen:

Christian zei

Mijn mede-coach Ton had wel een aardige tip voor de integratie van Google Docs met Microsoft Office. Iets voor jou?

En heb je de volledige RSS feed bewust uitgezet? Dit is wel extra klikken hoor...

Petra1010 zei

@christian Hé, dank voor de tip! En nee, ik heb de volledig RSS-feed niet bewust uitgezet. Waar stel je dat in dan?

Christian zei

@Petra023: Bij de instellingen voor je blog (via je Dashboard) kun je de opties voor feeds instellen (tab Site-feed, eerste opties).

23 Dingen zei

Jij bent wel een echte Google fan, da's duidelijk!
Wellicht interessant is de discussie over het gebruik van deze open toepassingen; Hopmarjanneke stelde daar een goed punt aan de orde en ik voegde daar een verwijzing aan toe naar ambtenaar 2.0 aan toe.