zondag 12 juli 2009

#6 Flickr- foto's delen


In tegenstelling tot collega's die ook hobbymatig met onze (en andere archiefcollecties) aan de slag zijn ben ik geen veelgebruiker van Flickr. Ik gebruik het wel regelmatig, zowel om beeldmateriaal te zoeken als om foto's op te slaan en met de wereld te delen. Zo heb ik mijn Noorwegen-foto's, die ik met mijn iPhone op vakantie maakte, online gezet in een openbare set, zie ook mijn vorige post. Waarmee ik -geheel onbedoeld- 'ontdekoefening 2' bij dit Ding al had uitgevoerd. Behalve dan dat het geen archieffoto's zijn- en ik ook geen tag '23archiefdingen' heb meegegeven... :)

Mijn laatste 'zakelijke' toepassing was het online zetten van mijn set foto's van het kantoor van Microsoft als inspirerend voorbeeld voor het 'nieuwe werken'. Hiernaar heb ik verwezen vanuit mijn blogpost op het NA4all-blog, dat intern bij het Nationaal Archief wordt gepubliceerd.

Ik heb weinig ervaring met andere online foto opslag- en presentatiesites, een kortstondige affaire met Picasa daargelaten. Maar ik heb -geheel ongefundeerd- het gevoel dat Flickr met name voor het delen van foto's en fotocollecties met anderen het meest geschikt is. Al was het maar omdat het nu eenmaal het populairste tool hiervoor is, en daardoor ook het meeste aanbod en de meeste bezoekers heeft. Zo werkt dat bij sociale media hè, het heeft weinig zin om een Facebook pagina aan te maken als iedereen die je kent op Hyves zit, ook al werkt het misschien 10 x beter.

Voor wat betreft het nut en de noodzaak om als archiefdienst je collectie op Flickr aan te bieden: daarover zijn vele discussies gevoerd. Ik ben een groot voorstander van het aanbieden van (foto-)collecties via dit soort gremia. Daarbij is in mijn beleving (de kwaliteit van) het commentaar en de tags belangrijk- maar minstens zo belangrijk is dat:
a) je je collectie zichtbaar en vindbaar maakt op plekken waar veel mensen komen, die normaal gezien waarschijnlijk niet met jouw instelling of je collectie in aanraking zouden komen;
b) op deze manier je collectie gebruikt- en hergebruikt kan worden, met een olievlekeffect tot gevolg;
c) je een goede mogelijkheid hebt tot het betrekken van, en het in contact treden met, de (internationale) gemeenschap.

Wat mij betreft is dit een methode die we breder gaan inzetten binnen het Nationaal Archief de komende jaren: gebruik maken van online gremia om onze collectie te tonen, te delen en in contact te treden met onze gebruikers.

1 opmerking:

23 Dingen zei

Ha Petra, je kunt inderdaad wel stellen dat Flickr veel meer door organisaties gebruikt wordt, worldwide. Zie bijv. jullie collega's in Australie. Ik zou nog wel willen zien, dat Picasa en Flickr samengaan, want die tweestrijd is voor ons, gebruikers, alleen maar onhandig.
Dat het NA er ook is te vinden is fantastisch en is hopelijk een voorbeeld voor alle andere archieven.