vrijdag 17 juli 2009

#7 Flickr verder ontdekken… en mashups

F U N letter N Y Caution!


Wat zijn die Flickr- mashups leuk...! Eerlijk is eerlijk, ik dacht voordat ik aan de 23-archiefdingen begon (zeker nadat ik zelf de eindredactie had gedaan): zou ik nog zelf ook nog iets verrassends ontdekken met het zelf volgen van de cursus. Het antwoord is dus ja! De verschillende Google Maps mash-ups had ik al eens gezien, maar die Flickr zoekmachine op kleur kende ik nog niet, evenmin als die fotolettergenerator. Leuk èn er bruikbaar als je met vormgevingstechnische zaken bezig bent.

Het lijkt me evident dat archieven gebruik maken van dit soort technieken- 2 kanten op. Enerzijds om zelf hun collecties te ontsluiten met behulp van de (gratis) populaire tools die beschikbaar zijn. Dit kan echt heel erg breed zijn - de voorbeelden die genoemd worden bij dit Ding laten al een scala zien aan mogelijke toepassingen. Maar ik denk dat je met een beetje creatief denken nog veel meer onverwachte en leuke toepassingen kunt bedenken. Het mes snijdt aan twee kanten: het archief hoeft zelf geen (dure) presentatievormen te ontwikkelen, en er wordt gebruik gemaakt van applicaties en technieken die de gebruiker ook al kent. En last but nog least is het ook een manier waarop je verschillende collecties (ook van andere instellingen of individuen) integraal kunt ontsluiten, waardoor nieuwe contexten en inzichten ontstaan.

Anderzijds lijkt het me ook niet meer dan logisch dat archieven API's aanbieden op (delen van) hun collecties, zodat derden deze eenvoudig kunnen gebruiken om mashups mee te maken. Veel archieven zijn huiverig voor het uit handen geven van de controle over hun collectie, maar ik ben ervan overtuigd dat er vooral veel goeds uit kan komen. Los van het feit dat de collecties daadwerkelijk gebruikt en breder verspreid worden - wat volgens mij één van de doelstellingen van archiefdiensten zou moeten zijn- is het een manier om je collectie zonder inspanningen en kosten door derden op nieuwe manieren te laten ontsluiten. En misschien welop manieren waar je zelf niet van had durven dromen!

1 opmerking:

23 Dingen zei

Grappig Petra. Van oorsprong was dit Ding - en dan met name v.w.b. de colorpickers e.d. - echt een 'fun-ding'. De meeste mensen zagen er ook niet echt 'nut' in (wat ook helemaal niet hoeft). Maar jij ziet wel meteen dat je er als amateurvormgever inderdaad je voordeel mee kunt doen. Bijvoorbeeld om goed bij elkaar passende kleuren voor je weblog te vinden. Is voor de leek niet altijd even makkelijk!

Het andere punt dat je aansnijdt over API's, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. "Data harder laten werken", hoor je in dit verband ook vaak.
Collega Bob Coret is een van de autoriteiten op dit gebied en heeft daar al verschillende keren over geschreven. Zie deze labels.