maandag 21 december 2009

Picasa-perikelen

Vanmorgen ben ik na mijn bezoek aan de kraker op pad gegaan met mijn nieuwe Nikon D60 om -net als iedereen volgens mij- mooie plaatjes te schieten van het Hollandse winterlandschap. Vlak achter de praktijk van de kraker bevindt zich landgoed Elswoud, een landelijk en lieflijk stukje Nederland in het verstedelijkte gebied rondom Haarlem. Het was echt sprookjesachtig en ik heb veel plaatjes geschoten. En zoals dat in de 2.0 wereld gebruikelijk is dus ook via het web delen met mijn dierbaren.

Nou, dat heb ik geweten! Omdat ik voor dit doel een Picasa webalbum wilde gebruiken, zocht ik na het selecteren van de foto's de bulk uploadtool, om zo in één keer vanuit iPhoto mijn album over te kunnen zetten. Wrong! Die tool bestaat namelijk niet. Ja, als plugin voor (je raadt het niet) Internet Explorer, maar niet voor Firefox, Safari of zelfs Chrome. Wat een idioterie. Daarvoor in de plaats heb ik 34 keer naar de locatie van een foto op mijn Mek moeten browsen en deze per 5 foto's moeten uploaden. U begrijpt, mijn geduld werd danig op de proef gesteld.

Maar goed, het is uiteindelijk gelukt. En als ik Picasa mag geloven kan ik het album embedden in dit bericht.. Dat maakt het dan weer een beetje goed. Enjoy!

Winter in Haarlem

3 opmerkingen:

Luud de Brouwer zei

Mooie serie foto's Petra! Opmerkelijk hoe mooi een winterlandschap is, lekker strakke contrasten.
Picasa... Ik houd het toch maar bij Flickr, hoewel ik Picasa op mijn pc super de luxe vind werken.

Petra1010 zei

@Luud: dank je. Ja, Picasa werkte op mijn vorige pc ook prima, vandaar dat ik daarvoor had gekozen (+ het feit dat ik bij Flickr tegen een pro-account aanzit en ik nog twijfel of ik dat wil). Op de Mac is echter iPhoto voor geïnstalleerd, en dat werkt helemaal super, dus heb de gedownloade versie van Picasa hier niet nodig.

Christian zei

Ik heb zelf geen enkele foto geschoten van 'winter in Holland', maar geniet gewoon van de mooie kiekjes van anderen! :-)