zondag 21 november 2010

Inspirerend slijterijmeisje

Ik geef toe, ik ben in dit opzicht geen early adopter, er zijn mij echt al velen voorgegaan. Maar ik heb afgelopen dagen dan eindelijk het boek 'Meisje van de slijterij' gelezen. Het boek is geschreven door Petra de Boevere, een ondernemende dame met een slijterij in Zeeuws-Vlaanderen. Ik volg Petra al een tijdje op Twitter, waar zij als @slijterijmeisje door het leven gaat -en niet omdat het een naamgenoot is. Wat mij betreft illustreert zij als beste in Nederland hoe de inzet van sociale media ook (juist?) voor zakelijk gebruik succesvol kan zijn- als je het maar op de juiste manier doet. In haar boek vertelt ze op een aanstekelijke manier haar eigen verhaal, geeft en passant een hele berg tips en last but not least zeer inspirerende voorbeelden waar het gaat om het inzetten van sociale media en je netwerk bij productontwikkeling, marketing en relatie- en klantenbinding. Vooral de verhalen over de tot standkoming van de Zeeuwierjenever en de Meisjesdoos spreken zeer tot mijn verbeelding en dragen bij aan mijn overtuiging dat de netwerkeconomie DE (of in ieder geval MIJN) toekomst is. Daarnaast geeft het boek een mooi overzicht van de ontwikkeling die sociale media heeft doorgemaakt, van de jaren '90 tot heden.


Het sterke aan Petra's boek is dat ze een hele stapel aan marketing- en internettermen op een laagdrempelige manier over het voetlicht brengt en vanuit haar eigen ervaring aantoont dat die theoretische modellen ook echt werken- als je ze tenminste op de juiste manier inzet.  Daarnaast ben ik blij om te lezen dat een aantal zaken die ik op gevoel, gezond verstand en eigen ervaring al in onze eigen organisatie en bij het coachen van de 23-archiefdingen propageer, ook in haar boek duidelijk naar voren komen als do's en don'ts. Naast zaken als 'transparantie', 'geef je fouten toe' en 'kritiek hoort erbij, hoe je ermee omgaat bepaalt uiteindelijk of het positief of negatief uitpakt', vond ik het bijvoorbeeld ook prettig bevestigd te zien dat het niet werkt om online een (rigide) onderscheid aan te brengen tussen je 'persoonlijke' en 'professionele' zelf. Wat overigens niet wil zeggen dat je geen duidelijk onderscheid kunt maken tussen professionele en persoonlijke meningen en boodschappen.

Wat neem ik er persoonlijk van mee? Dat je netwerk je in elk stadium kan helpen om je dromen en ideeën te verwezenlijken, als je ze er maar bij betrekt en niet bang bent om te vragen. Dat is niets nieuws, maar ik weet van mijzelf dat ik toch geneigd ben alles eerst zelf goed op een rijtje, doordacht en uitgewerkt te willen hebben voor ik daadwerkelijk iets 'into the open' breng - en daarnaast ben ik echt erbarmelijk slecht in hulp vragen.
 
Wat mij betreft is 'Meisje van de slijterij' een aanrader, zeker voor mensen die:
  • sociale media zakelijk in willen zetten, maar nog niet goed weet hoe het het beste werkt/ kan werken;
  • in organisaties werken waar sociale media niet of niet goed wordt ingezet en argumenten of inspiratie nodig hebben ;
  • sceptisch tegenover sociale media en het nut hiervan staan.


Plaatje: detail van het etiket van de Zeeuwierjenever

Geen opmerkingen: