maandag 4 april 2011

Learning to fly

Learning to Fly

1 juni aanstaande is het dan zover... vanaf die datum ben ik Zelfstandige Zonder Personeel. En hoewel ik al een tijdje uitkijk naar dat moment voelt het toch een beetje onwennig. Ik heb ruim 9 jaar bij het Nationaal Archief gewerkt- en dat is bijna twee keer langer dan ik op voorhand van plan was überhaupt ooit bij een werkgever te blijven. Ik heb er veel vrijheid gekregen en mooie dingen mogen bedenken en maken, samen met mijn collega's: Van de huidige website tot de Verdieping van Nederland, van het (Top 2000) Verhalenarchief en het NA Magazine tot het web 2.0 opleiden van alle 130 medewerkers met de 23-Archiefdingencursus . En nu ook het project NA4all bijna is afgerond voelt het voor mij als een natuurlijk moment om te vertrekken en de grote stap te wagen.


Tot 1 juni ben ik druk bezig met het vormgeven van mijn eigen bedrijf. Of liever gezegd: verder vormgeven. De basis (KvK en Belastingdienst) heb ik bijna een jaar geleden al gelegd, toen ik ging samenwerken met Rob Coers en het coachen van een aantal 23-archiefdingen trajecten buiten het Nationaal Archief op mij nam.  Maar in de tussentijd is het beeld van wat ik wil gaan doen een stuk scherper geworden en ik zal moeten overwegen of de omschrijving "advies, projecten en trainingen voor internet en sociale media" nog steeds de lading dekt. Er zijn plannen voor het ontwikkelen van workshops, samen met een aantal partners. En ik zal moeten geloven aan het bouwen van een eigen website en het formuleren van een marketingstrategie, wat me weer dwingt om keuzes te maken en een aantal zaken helder en duidelijk te formuleren. Genoeg te doen de komende weken dus - en hoewel ik gewend ben om deze dingen te doen voor de organisatie waarvoor ik werk, vind ik het niet zo eenvoudig om datzelfde ook voor mijzelf te doen. Ik wil dat proces dan ook graag met je delen- en je via deze weg zo af en toe om je mening vragen.

Foto: learning to fly

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb je bij het Nationaal Archief leren kennen als een geweldige spontane en enthousiaste collega. Bedankt voor de fijne samenwerking. Ik wens je een prachtige toekomst met je bedrijf. Geniet ervan.

Ingmario zei

Spannend hoor!

Yvette Hoitink zei

Gefeliciteerd met deze spannende stap.

Leuk dat je blijft bloggen! Ik denk dat er veel volgers zijn die net als ik graag met je meedenken. Zie ons maar als je 2.0-hulplijn als je tips of advies nodig hebt :-)

Petra1010 zei

Dank voor het mooie compliment en de aanmoedigingen.
@yvette: ik ga zeker gebruik maken van de hulplijn! En ben ook zeker van plan te blijven bloggen. Voel me daar ineens ook een stuk vrijer in, dat scheelt inspiratietechnisch een stuk. ;)

Albert zei

Wow, de kogel is dus door de kerk. Veel vrijheid, leuke klussen en blog-inspiratie gewenst!

Petra1010 zei

@Albert: dank je wel! Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt.

Luud de Brouwer zei

Het zat er al een tijdje aan te komen. Goed dat je de stap nu toch gaat maken.
Ontzettend spannend zal het zeker zijn, maar je hebt genoeg kwaliteiten die anderen graag willen inhuren.

Succes dus en hopelijk blijven we elkaar zien en spreken.

Petra1010 zei

@luud: dank je! En ik was zeker van plan om contact te houden. Om te beginnen al - met jullie goedvinden- door lid te blijven van de Archief 2.0 denktank.... Maar ik hoop ook op gezette tijden daarbuiten. Vind het altijd gezellig en inspirerend met je. :)

Christian zei

Nog een late reactie van mij - je weet wel waarom - maar bij deze ook nog een digitale felicitatie en gelukwens uit de hoek Den Bosch. En wij spreken mekaar binnenkort weer. :-)

Sonnetje zei

Wat 'n lieve foto.... Dat jij zelfstandig leert vliegen weten wij allang, hopelijk is het dit beestje ook gelukt ;-)