zondag 4 april 2010

Daar doen we het voor!

Achter mijn computer voor verschillende digitale klusjes (altijd fijn, zo'n druilerige zondag) kwam ik  terecht op het weblog van mijn collega Ruud voor zijn laatste post. Zijn blog begonnen in het kader van de 23-archiefdingen ontpopt hij zich in een aantal posts als een begenadigd schrijver over zijn persoonlijke leven en familieverleden. Het blijft voor mij bijzonder dat je via een cursusprogramma op deze manier over de mensen waar je dagelijks mee werkt zoveel meer te weten komt dan op de wandelgangen- hoe goed je ook met elkaar om gaat.

Ik realiseerde me na het lezen van zijn post ook weer haarfijn dat dit is waar we het allemaal voor doen. Archief is er niet alleen voor de onderzoeker, maar voor iedere inwoner van Nederland (en daarbuiten) die iets wil weten of vragen beantwoord wil zien. Over zijn achtergrond, zijn woonplaats, zijn hobby of ons gemeenschappelijk verleden. Aan ons als archiefmedewerkers de schone taak om ervoor te zorgen dat iedereen die dat wil ook bij die informatie terecht kan. En om, samen met anderen, de context en verhalen te vertellen die daarbij horen, zodat de informatie ook te duiden is. In de samenleving van vandaag is er geen kanaal dat zich daar zo goed voor leent als internet - met alle samenwerkingen, pionieren en instrumenten die daarbij horen.

Archiefmateriaal is niets meer dan een stapel papier of bits & bytes, tot het moment dat het voor iemand een ontbrekende puzzelstukje vormt, betekenis krijgt. Pas dan wordt het opnieuw leven ingeblazen.

plaatje

1 opmerking:

Ruud Yap zei

Dank je voor de lovende woorden! Hier wordt ik een beetje stil van...