zondag 25 april 2010

Het mooiste plekje in Nederland..

Dat is voor mij onbetwist Waterland, net onder de rook van Amsterdam. We zijn er ooit bij toeval terecht gekomen omdat we een betaalbare ligplaats voor ons zeiljachtje zochten. Dat werd gevonden in het jachthaventje van Uitdam, een charmant-rommelige kleine haven naast een eveneens rommelige camping, die in de winter vooral wordt bewoond door in Nederland klussende Polen. In het begin reden we braaf via A- en N-weg naar de jachthaven toe, maar toen we eenmaal de binnendoorroute via Durgerdam hadden ontdekt wilden we nooit meer anders. Voor ons begint ons avondje/ zondagje/ weekendje weg al op het moment dat we de A10 afrijden en dit prachtige natuurgebied ingaan. En als we ooit nog eens de Staatloterij winnen, dan weten we al dat we naar Durgerdam zullen verhuizen.

Vandaag was voor mij voor het eerst dit jaar dat ik mee ging naar de Jolie Brise (onze meer dan 30 jaar oude Etap 22) en terwijl F druk aan de slag ging met het poetsen en schrobben van de boot trok ik met mijn camera de weilanden in. Ik was op slag weer verliefd: de Hollandse vergezichten, de grote en kleine verstilde watertjes, de vlinders, schapen en vele, vele vogels. Waterland staat bekend als één van de grootste broedvogelgebieden in Nederland en voor wie goed oplet is een groot deel van menig vogelatlas met eigen ogen te zien. Helaas was ik mijn telelens vergeten, dus ik heb dit keer vooral geluisterd en genoten van de vluchten en buitelingen boven de weilanden. Deze reiger kreeg ik wel mooi te pakken toen hij wegvloog..




Meer foto's van vandaag zijn te vinden op mijn Flickr-pagina.

6 opmerkingen:

Christian zei

Laat mij nou denken dat je bij 23 Archiefdingen leerde een slideshow van je Flickr-foto's in je blog te embedden... ;-)

Sonnetje zei

Hm, iets zegt mij dat jij dit jaar Oerol maar es de wandelschoenen aan moet trekken, om mee te gaan de Bosplaat op.... ;-)

Petra1010 zei

@Christian: Ja.. en? Laat mij nou denken dat je dan nog steeds zelf mag kiezen of je het dan ook wilt gebruiken of niet. :P

@Sonja: Leuk! Al weet ik nog niet of en wanneer ik mee kan komen hoor. Als ik er ben lijkt het me een prima plan!

Johan zei

Waterland, Broek en Durgerdam zijn inderdaad prachtig. Toen ik nog in Amsterdam woonde kwam ik er regelmatig. Als we buitenlandse vrienden te logeren hadden namen we die op de fiets mee naar Durgerdam - ze geloofden hun ogen niet als we op de steiger gingen zitten bij de Herberg. Op 30 min. fietsen van Amsterdam Centraal zo'n andere wereld. Op de terugweg nog even stoppen bij café 't Sluisje (Nieuwendammerdijk). Verder mis ik A'dam niet hoor... ;-)

Ingmario zei

Mooie foto, die reiger!

Luud de Brouwer zei

Mooie foto's ook, dat typische Hollandse landschap, water, wei en weldaad. Zo worden zondagen heerlijke bijkomdagen :)