Kennelijk ben ik toch Twitterverslaafd genoeg om het benauwd te krijgen van de gedachte onbepaalde tijd mobiel van Twitter verstoken te zijn. Ik ging dus op zoek naar een vervangende client,
en omdat ik al een betaalde Echofon-app heb, moest het een gratis variant zijn. Daarmee viel Tweetie af. Wat ik erg spijtig vond, want dat was de gratis Twitterclient die ik voor het Echofon-tijdperk gebruikte- en waar ik best tevreden mee was.
Om van de nood een deugd te maken ben ik toen maar begonnen aan een vergelijkend warenonderzoek tussen een aantal populaire clients. Ik ben begonnen met de gratis versie van Hootsuite en - na een #durftevragen oproep via Twitter- overgestapt op een combinatie van Tweetdeck en Twitbird.
Hootsuite
Hootsuite viel voor mij al snel af. Ik vond het vervelend dat ik daar een account aan moest maken- maar de absolute no-go bleek dat je nauwelijks kunt zien wat nieuwe en al gelezen berichten zijn. Ook de advertenties tussen de tweets in vond ik nogal vervelend- maar ja, ik ben natuurlijk al een tijd gewend aan een betaalde, no-ad app. Pluspunt Hootsuite is dat je zelf de te tonen kolommen (van je verschillende accounts) kunt selecteren.
Tweetdeck
Tweetdeck kende ik als desktop client en daar vond ik m erg prettig voor. Maar op de één of andere manier werkt dat voor mij op de iFoon toch minder overzichtelijk, met die kolommen waar je doorheen moet 'sweepen' voor de verschillende categorieën berichten. Dat was bij Hootsuite overigens ook al het geval. Bovendien laadt ie bij mij erg traag, al werkt ie daarna supersnel. Vormgeving is wel erg fraai en hij werkt ook wel aardig intuïtief. Ik zou hier best aan kunnen wennen- al mis ik toch een aantal features van Echofon, zoals het kunnen terughalen van conversaties en een pushfunctie.
Twitbird
Na het testdraaien was dit mijn favoriete client. In veel opzichten komt Twitbird overeen met Echofon- al vind ik de vormgeving -met name het kleurgebruik- wat minder mooi, maar dat is een kwestie van smaak. In plaats van de kolommenopzet is er een soort 'homepage', waar je kunt zien hoeveel nieuwe berichten er in iedere categorie zijn, inclusief je bewaarde zoekopdrachten. Het is mogelijk om complete threads na te lezen en je kunt door de verschillende kleuren zien wat gelezen/ ongelezen is. Kortom: voor een gratis client biedt Twitbird heel veel van de door mij gewenste functionaliteit. Wel een beetje raar: pushfunctie wordt in deze officiële, in de appstore verkregen versie alleen ondersteund voor gejailbreakte telefoons (!).
Hoe het verder ging...
Toen ik net een beetje gewend raakte aan Twitbird kreeg ik in de loop van zondag vanuit de appstore het bericht dat de Echofon-update beschikbaar was. En gelukkig werkte na de update alles weer naar behoren. Sinds dat moment heb ik de andere Twitterclients nauwelijks meer gebruikt. Ze staan nog wel op mijn telefoon en ik heb ze opnieuw even gebruikt om deze post te schrijven. Ik denk dat ik ze nu met een gerust hart weer kan verwijderen...
Conclusie
Eigenlijk was na de test mijn belangrijkste conclusie dat je pas door het testen erachter komt wat je ècht prettig, onmisbaar of belangrijk vindt in zo'n client. Voor mij geldt dat een Twitterclient:
- bij voorkeur een soort menustructuur heeft, waarin je in één oogopslag het aantal ongelezen berichten per categorie kunt zien;
- de ongelezen berichten duidelijk te onderscheiden zijn van de gelezen berichten;
- bij het openen van de app automatisch naar het oudste (ipv het nieuwste) ongelezen bericht navigeert;
- duidelijk laat zien wat een reply is op een eerder bericht;
- met één klik op de knop bij een reply (ook in een DM) laat zien waarop geantwoord wordt- en dan de hele conversatie, ook als daar berichten bij staan van mensen die je niet volgt;
- een pushfunctie heeft, waarbij je voorkeuren kunt aangeven waarvan je pushberichten wilt ontvangen. In mijn geval zijn dat @mentions (ook van niet-volgers) en DM;
- Met naam- en hashtagsuggesties komt zodra je begint te typen, waaruit je eenvoudig kunt selecteren.
Eerlijk is eerlijk: ik heb geen andere betaalde clients geprobeerd. Misschien zijn die wel even goed- of misschien nog beter. Vooralsnog heb ik geen behoefte om andere betaalde clients te gaan testen- maar voel je vrij om in een reactie je eigen bevindingen toe te voegen en me te overtuigen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten