woensdag 9 juni 2010

Archiefles...

Om ervoor te zorgen dat alle medewerkers binnen het NA dezelfde
basiskennis hebben over wat er komt kijken bij het digitale
archiveringsproces, volgt iedereen hetzelfde opleidingsprogramma. Daar
valt bijvoorbeeld ook de 23-archiefdingen onder. Naast het coördineren
daarvan geef ik ook les over het presenteren van digitale archieven,
tijdens de laatste les van de cursus Digitale Objecten en Processen.

Maar ik heb zelf ook nog wel wat te leren. Daarom volgde ik vanmiddag
de een na laatste les Basiscursus Archivistiek. Over ordenen,
beschrijven en openbaarheid. Na 8 jaar NA weet ik er op grove lijnen
best wat vanaf, maar de kapstok en op sommige punten verdieping is erg
prettig.

3 opmerkingen:

Christian zei

Altijd handig om iets van archieven te weten... :-)

Ik verbaas me wel altijd over de geringe belangstelling voor die trainingen. Of misschien krijgen we via Twitter alleen berichten door als er bijna niemand zit?

Petra1010 zei

Ik denk dat je via Twitter wel de extrema te pakken hebt, maar inderdaad- het gebeurt zelden dat iedereen die voor een bepaalde cursus ingeschreven staat er ook is.

Ik denk zelf dat het maar voor een klein deel van de medewerkers echt desinteresse is. Omdat het generieke trainingen zijn, dus geen werkinstructie oid die mensen heel concreet en direct in hun werk nodig hebben, zien mensen het toch snel als een niet-urgent iets. En omdat de werkdruk bij veel mensen hoog is -of althans zo ervaren wordt- richten mensen zich vooral op de als urgent gevoelde zaken op hun bureau. In een aantal gevallen wordt een medewerker ook door zijn of haar leidinggevende overruled om iets anders te moeten doen dan naar cursus te gaan. De rol van de leidinggevenden in dit traject is wat dat betreft echt cruciaal, die moeten stimuleren dat medewerkers ondanks de drukte toch naar de cursussen gaan en er ook ruimte voor geven.

Christian zei

...maar verder klinkt het wel ambitieus, om een DNA te willen hebben... ;-)