donderdag 10 juni 2010

Berg werk...

Ik had een foto kunnen maken van mijn met stapels papier bezaaide bureau, maar ik denk dat deze foto beter de essentie weergeeft van mijn situatie op dit moment.

Vanwege de voortgang en de naderende vakanties willen we zo snel mogelijk van start met de acceptatietest, ik schreef daar gisteren al over. Voor die acceptatietests ben ik nu testscenario's en testscripts aan het schrijven. Op zich een leuke klus... maar wel een beetje veel werk waarin je snel de weg kwijt raakt.

We hebben eerder in het project 38 use cases gedefinieerd, zowel aan de bezoekerskant van de nieuwe website als aan de beheerkant. Voor al deze use cases moeten nu afzonderlijke testscenario's worden geschreven -waarop gaan we nu precies testen, hoe en wie gaat dat doen.  Vervolgens moeten er een aantal testscripts geschreven voor de verschillende varianten van zo'n scenario. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als iemand een transcriptie wil maken terwijl hij is ingelogd? En wat gebeurt er als hij niet is ingelogd? Wat gebeurt er als hij een transcriptie wijzigt? En klopt dat met het gewenste scenario?

Per testscenario zijn dus gemakkelijk veel verschillende scripts te bedenken. En die moeten weer allemaal zover worden uitgewerkt dat de testers precies weten wat ze moeten doen. Ik ben dus nog wel even bezig. :)


foto

2 opmerkingen:

Luud de Brouwer zei

zo'n bureau ken ik ook! Heeft geen zin dat op de gevoelige plaat vast te leggen. Dat is slechte PR :)

Laat er gewoon een stel gebruikers op los en gebruik de feedback die zij geven. Dat hebben wij een paar keer gedaan. Werkte wel goed. Scheelt een rommelig bureau en een heleboel papierwerk. :)

Maar het dNA is natuurlijk wel een heel breed aanbod van vernieuwingen. Misschien is de systematische aanpak dan toch wel beter...

Petra1010 zei

ja, die gebruikers moeten er ook op los- maar we moeten eerst zeker weten dat alles het technisch ook naar behoren doet en dingen toont zoals wij dat willen- en daar is die test voor. :)