woensdag 25 augustus 2010

Toscane revisited

Omdat we een paar mooie stadjes hadden overgeslagen tijdens ons
Toscaans verblijf, hebben we die vandaag alsnog gedaan in combinatie
met een ritje rond het Trasimenomeer. Montalcino en Montepulciano
stonden op het program, en al rijdend is daar Pienza aan toegevoegd.

Wat alle drie de stadjes in ieder geval met elkaar gemeen hebben, is
de grote hoeveelheden enoteca's en proeflokalen van de wijnboeren
zelf. Niet zo gek ook, als je bedenkt dat je je in een van de
beroemdste wijnstreken van Italië bevindt. Verder verschilde de
plaatsjes als dag en nacht.

Montalcino is een prachtig soort vestingstadje op het dak van Toscane.
De rocca (het kasteel) vonden wij de moeite van het bezoek niet waard,
ranzig en in de steigers, maar met name de piazza del popolo is erg
sfeervol en het uitzicht overweldigend.

Pienza is een raar plaatsje: Paus Pius II heeft er ooit geprobeerd een
modelrenaissancestadje van te maken, dus in het hart staan een paar
grootse gebouwen- maar verder is het gewoon een kneuterig gehucht met
kleine straatjes. Wel charmant!

Over Montepulciano kunnen we heel kort zijn: op de terugweg in de auto
vroeg F retorisch aan mij: " Wat zou je iemand absoluut afraden om te
gaan bezoeken in Toscane of Umbrië?" Best een paar mooie gebouwen,
maar verder vonden we het sfeerloos en ongezellig. Of zijn we
misschien de afgelopen dagen teveel verwend en vreselijk blasé
geworden?

De plaatsjes rondom het meer die we op de terugweg bezochten, waren
leuk maar niet spectaculair. Morgen gaan we weer op stap, na ons
langste verblijf op 1 camping sinds jaren... Nog een stukje
zuidelijker, richting Rome en terug naar de kust!

@luud: ik heb gelezen inderdaad dat die veldslag van Hannibal hier in
de buurt was... Maar we zijn er eigenlijk verder niet voor op pad
geweest.

@christian: zo'n supermarkt biedt inderdaad altijd een mooi inkijkje
in de cultuur van een land of streek. Los daarvan -zeker in Italië-
kan ik me ook echt verlekkeren aan alle heerlijkheden die men hier
heel gewoon vindt om in een supermarkt aan te treffen. :)

@bill: ik zal es gaan nadenken over een plot en een titel dan. ;)

@karijn: tips als deze zijn altijd van harte welkom.

2 opmerkingen:

Sonnetje zei

Goh, dat juist Montepulciano zo tegenviel... De naam is me altijd bijgebleven vanwege de toch wel lekkere wijnen in onze Oud-tijd!

Veel plezier in Rome, ben benieuwd of jullie 'mijn' oude camping idd aan doen.

CIAO!

Luud de Brouwer zei

Vandaag schoot me nog Cortona te binnen in Umbrië. Ook een heel mooi stadje, lekker hoog gelegen.
Maar je hebt al genoeg moois gezien en als je er zelfs blasé van wordt...
:)