vrijdag 16 oktober 2009

#18 Catalogiseer je boekenkast met LibraryThing


LibraryThing is een ding waar ik al een half jaar voordat ik aan de 23-Archiefdingen begon een account had aangemaakt en een deel van mijn boeken heb ingevoerd. Ik heb zelfs de iPhone app op mijn telefoon staan.

Toch doe ik te weinig met LT. Ik hou wel erg van boeken en lezen, maar op de één of andere manier stokt het invoeren in LT voor mij steeds. Waarschijnlijk omdat ik geen goede mogelijkheid heb om met mijn computer voor de boekenkast te gaan staan ofzo, of omdat veel boeken leen in de bieb en bij vriendinnen en dan vergeet ze in te voeren.. Jammer, want volgens mij werkt het met LT net als met Last.FM: het wordt pas leuk als je een goed profiel hebt, bij andere mensen kunt zien wat ze lezen en verrassende recommendations krijgt. Ik neem mezelf dan ook steeds voor om er wat meer mee te doen, maar ja... kennelijk besteed ik mijn tijd liever aan andere zaken.

Wat ik wel gaaf vind, is dat NAlibrary nu gaat kijken om, net alsbijvoorbeeld de bibliotheek van het Vredespaleis, de bibliotheekcollectie via LT te ontsluiten. Dat zal een aardige klus zijn, maar ik denk ook een hele mooie kans om deze collectie op een andere manier en bij een ander publiek onder de aandacht te brengen. Hulde voor NAlibrary en TimmieTovenaar!

4 opmerkingen:

23 Dingen zei

Nou maak jij me wel weer nieuwsgierig naar die LibraryThing app. Ik kan m niet vinden in de appstore, maar zou 'm dolgraag willen proberen.

Het NA-LT project dat is opgestart zou erg leuk kunnen worden. Hoop idd dat het gaat lukken!

Petra1010 zei

mja, je hebt gelijk. Het is ook geen app zie ik nu, het is de mobiele versie van LT, die ik als icoontje op 1 van mijn bureaubladen heb staan. De URL is http://www.librarything.com/m/home.php

Tis wel een mooie cleane pagina! :) En ja, ook ik ben erg nieuwsgierig hoe het gaat lopen. Heb je nog meegekregen dat één van de blogposts van 100% archivist op / geschiedenis van de vpro-site terecht is gekomen? Langzaam maar zeker beginnen zich de resultaten van de cursus zich af te tekenen... ik ben trots! :)

23 Dingen zei

wow, nee! Links please!

Petra1010 zei

@23 dingen: http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/42635858/