maandag 19 oktober 2009

#19 Sociale netwerken en wat er in te doen is








Ik ben nooit een voorloper geweest op het gebied van sociale netwerken, maar zo zoetjes aan is er wel een aardige verzameling netwerken waar ik lid van ben. Ik zeg expres 'lid van ben', want actief ben ik er niet echt.

Hoe gaat het meestal in zijn werk? Ik krijg een uitnodiging van één of ander netwerk waar ik nog niet eerder van gehoord heb. Vervolgens denk ik 'Ik ben al lid van genoeg van die clubs' en negeer de uitnodiging. Waarna ik in de dagen/ weken erna nog een stroom uitnodigingen krijg voor datzelfde netwerk en er in mijn RSS-feeds steeds meer over lees- en ik me toch weer laat overhalen. Zo ging het bij Schoolbank, Hyves, LinkedIn, Twitter, Facebook, MynameisE.. en zo kan ik waarschijnlijk nog wel even doorgaan. Eén van de dingen waarvan ik mij herinner dat ik er bewust 'nee' tegen gezegd heb, is Plaxo Pulse. Niet echt een sociaal netwerk, meer een 'beheer je contactgegevens op één plek online'.

Zoals gezegd ben ik niet zo heel erg actief op mijn sociale netwerken. Ik plaats zo af en toe een statusupdate op LinkedIn of Facebook of reageer op berichten van anderen. Ik vind het -zeker met de iPhone apps- wel een handige manier om op de hoogte te blijven van het wel en wee van vrienden en kennissen die je normaal gezien niet zoveel spreekt. Een mooi voorbeeld: een paar maanden geleden las ik in de www op Hyves van een vriendin dat ze zwanger is van haar tweede kindje en vertelde dat aan mijn partner. Toen deze vervolgens de man van die vriendin een paar dagen later aan de telefoon had en hem feliciteerde met de gezinsuitbreiding, viel het helemaal stil aan de andere kant. De arme jongen was, onwetend van de Hyves-aankondiging, net begonnen met een rondje bellen om het blijde nieuws te vertellen... bleek (bijna) iedereen het dus al te weten!

De belangrijkste reden dat sociale netwerken, andere online communities en ook fora voor mij niet zo goed werken, is dat ik niet echt een (of meer) allesoverheersende liefhebberij(-en) of Grote Helden heb. Als ik zie hoe mijn partner, dol op alles wat met audioapparatuur te maken heeft, online fora uitpluist, discussies voert, etc. , dan ben ik weleens jaloers. Ik ben meer een grazer, op zoek naar die informatie die ik op dat moment voor iets specifieks nodig heb, en daar blijft het ook bij. Alle BN'ers, politici en special interest Hyves ten spijt.

Tegelijkertijd weet ik ook dat ik niet representatief ben voor de Nederlandse - of wereldbevolking, en omarm ik voor het NA het principe' probeer je publiek daar te bereiken waar ze al zijn' ten volle. Sterker nog, ik denk dat het op den duur belangrijker is om tijd en moeite daarin te stoppen dan in het promoten van je eigen website. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat we met zijn allen deze 23-Archiefdingencursus volgen!

(foto: 'Us in a circle' van dukejeffrie)

2 opmerkingen:

Luud de Brouwer zei

Ik denk dat er meer mensen zijn die liever niet al te actief zijn in sociale netwerken (tenzij ze iets opleveren) dan je denkt.
Goed verhaal en ik kan me er in vinden! Grazen is veel leuker :-)

Petra1010 zei

@luud dat weet ik wel zeker, ook hier geldt dat er maar een kleine groep ècht actief is en de rest er een beetje omheen 'graast'. Fijn dat jij het positief ziet, ik voel mezelf altijd zo'n oppervlakkig trutje met al die begeisterde mensen om mij heen.. :-/