dinsdag 27 oktober 2009

Vielen Dank für die Blumen...

Gistermiddag 12 uur was de deadline voor alle deelnemers aan de 23-archiefdingenpilot bij het Nationaal Archief. Het hele weekend was er nog druk getwitterd, gechat en vooral geblogd door diverse cursisten om deze deadline nog te kunnen halen. Gedurende de ochtend werd ik per Twitter, mail en IRL bliksembezoeken van 100% Archivist keurig op de hoogte gehouden wanneer de laatste collega's over de eindstreep kwamen.

Een mooie einduitslag:
We begonnen met 31 mensen. Daarvan waren er gaandeweg het programma 4 afgevallen vanwege nieuwe werkgevers en (helaas) langdurige ziekte. Van de overgebleven 27 deelnemers hebben 20 vóór de deadline de eindstreep gehaald- en verwacht ik dat nog eens 4 mensen in afzienbare tijd gaan finishen.

De afsluitende bijeenkomst was wat mij betreft echt 'the icing on the cake': veel enthousiasme, interactie, goede discussies en een goede, opgetogen sfeer. Zelfs de directeur, die de certificaten kwam uitreiken, voelde dat er iets bijzonders gebeurd was in de groep en gaf aan, hoorde ik later, dat hij nu zag dat dit programma niet alleen iets doet voor de benodigde kennisopbouw in de organisatie, maar ook voor de al zo lang gewenste cultuuromslag...

Bovenstaande punten, gecombineerd met mijn persoonlijke bevindingen (zie mijn blogpost over Ding #23), zorgden ervoor dat ik mij al zeer beloond voelde. En daar bovenop kwam nog die prachtige bos bloemen (zie foto) die ik als dank ontving. Ik werd er echt een beetje stil van. Wat ik tegen de directeur zei toen hij mij de bloemen overhandigde, meende ik oprecht: "dit had echt niet gehoeven, ik heb het heel erg graag gedaan!" Maar via deze weg nogmaals aan allen: hartelijk dank voor jullie inzet- en die prachtige bloemen natuurlijk!

2 opmerkingen:

Eduard zei

Hi Petra, Rob voorspelde dat deelnemers na de #23ad (cold turkey) in een gat zouden vallen. Is er al voorzien in enige vorm van nazorg? Als ik een suggestie mag doen...een lijstje met 10 zaken voor zelfstudie. Mogelijk de zaken die afvielen voor de #23ad. Het hoeft niet zo uitgebreid te zijn als de dingen maar gewoon enkele regels tekst met een paar links.
Veel succes met de volgende ploeg!! :-D

Petra1010 zei

@Johan: Nee, er is niet voorzien in een nazorgprogramma... maar het is natuurlijk nooit te laat om daar over na te denken. Ik ga er na de aftrap van de nieuwe groep eens over nadenken. Denk je mee?