maandag 19 oktober 2009

#20 Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk



Ha, één van mijn favoriete onderwerpen: online muziek! Als liefhebber van (alternatieve) muziek ben ik altijd op zoek naar nieuwe muziek en naar concerten van artiesten die ik leuk vind. Tot ik Last.FM ontdekte, waren mijn belangrijkste bronnen Kink.fm en de 3voor12 luisterpaal, recensies in Oor (papieren magazine)en de luisterpalen bij Concerto in Amsterdam op regenachtige zondagmiddagen. Met de ontdekking van Last.FM veranderde dat.

De eerste ontdekking was, dat ik door mijn favoriete bands in te voeren, de hele dag muziek kon luisteren die ik leuk vind zonder al dat dj-geouwehoer er tussendoor.Daar bestaan ook handige addons voor, zoals bijvoorbeeld Fire.FM voor Firefox. Vervolgens ontdekte ik de Recommendations-functie, zoals in Ding #20 beschreven staat. Geweldig om op deze manier nieuwe bands en muziek te ontdekken. En vervolgens begon ik mijn muziekbibliotheek te delen met gelijkgestemde zielen uit mijn omgeving, wat ook een mooie manier is om nieuwe muziek te ontdekken.
En toen...
werd Last.FM een betaalde dienst in Nederland. Ik was er echt zwaar door teleurgesteld, en riep ook tegen iedereen die het horen wilde dat ik pas een abonnement zou nemen als ook de iPhone app voor Last.FM naar Nederland zou komen. (want ook die is -tot de dag van vandaag- niet verkrijgbaar).

Na mijn 30 gratis tracks ging ik dus op zoek naar een nieuwe online muziekcommunity en liet Last voor wat het was. De enige plek waar je in Nederland naast streaming radio dan zo'n beetje terecht kan is Blip, maar daar was ik echt niet kapot van. Vervolgens las ik online over de nieuwe muziekdienst Spotify. Die leek me fantastisch, maar daar was in Nederland alleen maar aan te komen via een obscure workaround die een week werkte en dan ververst moest worden. Nu houd ik best een beetje van hobbyen achter mijn computer, maar dit ging me echt een stap te ver. Van die discussie leerde ik wel, dat het probleem vooral zit in de 'licensing'in Nederland. En dat alle muziekdiensten à la Last en Spotify waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aan zouden lopen. Daarom heb ik uiteindelijk toch maar eieren voor mijn geld gekozen en een abonnement op Last.FM genomen. En ik moet eerlijk zeggen: het voelt bijna als het terugvinden van een oude vriend.

Toepassing van online muziek in het archief? Ik zie de directe toepassing niet zo 1-2-3. Het enige wat we ervan kunnen leren, is hoe de geweldig eenvoudige (zoek) interface van Last werkt- en hoe we hier ons voordeel in onze eigen zoekmogelijkheden mee kunnen doen. En we kunnen nadenken over hoe we recommendations in zouden kunnen zetten om onze bezoekers op nieuwe ideeën te brengen.

(Foto: één van de bands die ik door Last.FM heb ontdekt: Tindersticks, hier gefotografeerd door pieter.morlion)

2 opmerkingen:

23 Dingen zei

Prachtfoto, prachtbericht... en bestaat die iPhone app nu eigenlijk? Van mijn part maak je dan gebruik van het betaalde account van 23dingen...

Muziek staat wel ter discussie voor de volgende groep. In ieder geval goed, toch?

Petra1010 zei

Dank je! En nee, helaas.. heb nu zelf natuurlijk ook een betaald account, maar de Last.FM app is alleen in de Duitse en Amerikaanse appstore te verkrijgen. Er zijn allerlei ingewikkelde workarounds (zorgen dat je een Amerikaan vindt die je een kadocoupon voor de Amerikaanse iTunesstore kado wil doen, ofzo), maar dat vind ik echt teveel gedoe. Dank voor het aanbod though.

En ja, dit is voor mij een typisch geval van 'kill your darlings'.. het is voor mij één van mijn favoriete web 2.0 zaken, maar de relevantie voor de sector is helaas te klein, en andere onderwerpen te relevant, om 'm voor de #23AD in de lucht te houden...