zondag 25 oktober 2009

#23 Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd


Ik ruik de finish... En het ziet er naar uit dat veel mensen met mij de finish gaan halen- of al gehaald hebben. Chapeau!

Voor mij was de pilot waarschijnlijk om heel andere dingen spannend dan voor de anderen. Op Netvibes en Footnote na heb ik weinig nieuwe dingen geleerd tijdens de cursus. En stiekem ben ik daar blij om, want dat houdt in dat ik het spelen op internet, ook vóór deze cursus, nog niet verleerd was. Wat het voor mij spannend maakte: gaat het 23-Archiefdingenprogramma werken voor het Nationaal Archief? Wat ik hoopte, was dat het op individueel niveau enthousiasme voor (en nieuwsgierigheid naar) web 2.0 zou creëren, een aantal concrete ideeën voor web 2.0 toepassingen voor het Nationaal Archief zou opleveren en- last but not least- een groepsgevoel zou geven en de zin om er, ook na de cursus, gezamenlijk mee aan de slag te gaan en het vonkje daarmee over te dragen aan de rest van de organisatie.

Hoewel de pilot nog niet helemaal ten einde is, durf ik toch wel te zeggen dat we deze doelstellingen gehaald hebben. In de eerste helft had ik er nog een beetje mijn twijfels bij: de aftrap was goed, maar daarna zakte het door alle drukke dagelijkse bezigheden van iedereen nogal in. Na de 'zomerstop', met het inzetten van de maandagmiddagklasjes en het versturen van de wekelijkse mails merkte ik dat er langzaam maar zeker iets veranderde. Het onderwerp begon meer te leven op de werkvloer en ik merkte met name op de opening van de dNA trainingruimte dat er echt wat veranderd was. Misschien heb ik het verkeerd, maar ik kreeg het gevoel dat de deelnemers en coaches die die middag aanwezig waren, enthousiast en trots waren en dat ze onderling een ‘we know’ uitstraalden en kwinkslagen maakten, die de anderen zichtbaar nieuwsgierig maakten naar het programma. Ik kan jullie niet vertellen hoe blij ik was dat te merken!

Inmiddels ben ik druk bezig met het verwerken van alle feedback in een herziene versie van de 23-Archiefdingen, zodat de eerste 'echte' groep, die 2 november van start gaat, meteen kan profiteren van de resultaten van de pilot. Gelukkig hoef ik het vervolg niet alleen te doen: alle coaches hebben unaniem aangegeven dat ze graag door willen met coachen van de volgende groepen.

Aan alle coaches en deelnemers aan de 23-Archiefdingenpilot bij het Nationaal Archief: hartstikke bedankt voor jullie enthousiasme, betrokkenheid, gezond-kritische blikken en inzet in deze toch hectische tijden binnen het Nationaal Archief. Zonder jullie was de pilot nooit zo’n succes geworden. Ik hoop dat jullie het net zo leuk hebben gevonden als ik en dat je doorgaat met het ontdekken van al het moois dat internet te bieden heeft. En ik hoop ook dat jullie kunnen en willen helpen om onze collega’s – en daarmee het Nationaal Archief- een stapje verder te brengen richting een echt digitaal Nationaal Archief, waar web 2.0 mijns inziens ècht in thuis hoort. Ik ben ongelooflijk trots op jullie!

(foto: Photo finish! van Telstar Logistics)

5 opmerkingen:

Yvette Hoitink zei

Ik denk dat je jezelf ook een grote pluim mag geven hoor! Je hebt de vinger goed aan de pols gehouden en was niet bang om dingen anders te doen als het niet bleek te werken. Anders waren we denk ik lang zo ver niet gekomen met zijn allen :-)

Gefeliciteerd met het behalen van de finish!!!

Christian zei

Proficiat!!

Ik ben onder de indruk van de manier waarop jullie het hele programma hebben opgepikt. Op het BHIC zijn veel deelnemers het zomerreces en de drukke werkzaamheden namelijk nauwelijks te boven gekomen...

Alle volgende deelnemende archiefdiensten kunnen leren van de manier waarop het NA aan de organisatie van deze cursus vorm heeft gegeven.

En da's een flinke pluim waard (naast de veren, die ik je eerder al gaf - het moet niet gekker worden!)

Luud de Brouwer zei

Petra: gefeliciteerd.
Ik hoef de complimenten van de twee anderen niet te herhalen. Jij hebt duidelijk een hele goede invloed bij het NA :-).

Ik ben natuurlijk ook benieuwd hoe de verbeteringen in de cursus uitpakken. Goed bezig!

Petra1010 zei

@Yvette Hoitink @ Christian @Luud: Dank voor de complimenten, ik word er een beetje verlegen van. Ben nooit zo goed in mijzelf pluimen toekennen, vind wat ik doe over het algemeen normaal ofzo... maar het is heel fijn om te lezen dat anderen het toch als bijzonder of de moeite waard ervaren.

23 Dingen zei

Ik probeer altijd haantje de voorste te zijn bij het 23e Ding, maar een aantal lieden was me te snel af! En ze plaatsten meer dan terechte opmerkingen.
Ik kan niet anders zeggen dat je het niet alleen inhoudelijk - als deelnemer - heel goed hebt gedaan, maar vooral was ik onder de stille indruk van hoe je je collega's er steeds weer bij wist te slepen. Wat dat betreft kon ik me geen betere 'ambassadeur ter plaatse' wensen.

Verder vind en vond ik het een groot plezier met je te werken. Je snelle manier van denken en handelen is me zeer bevallen, maar dat heb ik je al eens op een andere plek gezegd :p
Ben blij dat ik daarom ook in het natraject nog niet van je af ben!

Gefeliciteerd en tot maandag!